Het Plan

School in Senegal - deel 4
Reisverslag Mique Eggermont
<< terug naar nieuwsoverzicht

We besloten langer op het eiland te blijven om alles goed in kaart te brengen en uit te zoeken hoe het nu precies met de middelbare school ging. Was die nu gestart en wat waren de verdere plannen en wat deed de overheid wel en wat niet, kortom: research.

Monsieur Bassin, de directeur van een lagere school kon hierop wel antwoord geven maar wilde ons graag voorstellen aan “de Principal” van het College d’ Enseigement Moyen (CEM) de l’île de Mar. Die zou ons alles kunnen vertellen. Hup op de calèche (paard en wagen) van de buurman naar Mar Soulou, waar deze heer Amadou Barry woont en waar men ook de school begonnen was met 2 eerste klassen en 1 tweede.

Een heel erg enthousiaste en kundige man die al onze vragen kon beantwoorden. Het Collège d’ Enseigement Moyen is een soort middenschool model met 4 niveaus. Daarna moet je nog 2 jaar het lyceum volgen en dan heb je toegang tot de universiteit. De vakken die worden gegeven zijn Engels, Frans Wiskunde en STV (science de la terre et de la vie) een samenvoeging voor aardrijkskunde geschiedenis natuurkunde, scheikunde en biologie.

 
Foto: Tijdelijk onderkomen CEM

De overheid had toestemming gegeven op het eiland een CEM te starten, er waren docenten aangesteld en er was een plek gereserveerd om te bouwen en.... er was een doos met schriftjes en pennen opgestuurd. Maar de principal, docenten en de bevolking waren niet ontmoedigd door deze minimale toezeggingen en men was gewoon begonnen. Er stond nog wel een oud schuurtje met een kapot dak dat als lokaal kon dienen tot de regentijd begon en er stond nog een vervallen huis leeg dat min of meer werd gekraakt. Vorig schooljaar begon men een 6e klas en dit jaar een 5e. Men telt terug net zoals in Frankrijk, dus er waren nu 2 klassen of niveaus en na de regentijd in oktober moeten de kinderen kunnen verdergaan naar de 4e .klas. Er bleek een geweldig draagvlak te bestaan voor dit initiatief door de bewoners van het eiland merkten we ook later in de week. Al bij ons eerste gesprek werd de voorzitter van de oudercommissie opgetrommeld, monsieur Issa Thiam. Deze school is voor alle leerlngen uit de 3 dorpen op het eiland Mar: MarLodj, Mar Salou en Mar Fafako waarop samen zo’n 5000 mensen wonen.

We hebben die middag gepraat over de mogelijkheden om “partenair” te worden in hun streven een echte school op te bouwen. Dit woord, dat mr. Barry gebruikte voor onze plannen, klonk als muziek in de oren, want het is altijd lastig om je positie te bepalen bij hulpacties. Je wilt niet de neo koloniaal uithangen, of een verkapte ontwikkelingssamenwerking met alle bureaucratische beslommeringen in het leven roepen, maar het woord partenair – deelnemer, is een begrip waar wij mee om kunnen gaan omdat het een subtiele gelijkwaardigheid verwoord en een bevestiging dat onze inspanningen ook gewenst zijn.

Er werd die middag door Mr. Barry nog een officieel stuk met stempels en al voor ons gemaakt zodat we doelstellingen voor de stichting die we in het leven gaan roepen, kracht bij kunnen zetten.

     
Foto: Uitwisseling van gegevens

<< terug naar nieuwsoverzicht